Meltem Güneş / Slovenya – Slovenya’nın son yıllardaki en büyük inşaat projesi olan Divaca – Koper Demiryolu Projesi, Türk inşaat firması Yapı Merkezi’ne emanet.
Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, proje sayesinde Avrupa’nın lojistik kapısı olarak konumlandırılan Koper Limanı’nın hizmet kapasitesinin artırılacağını söyledi. Arıoğlu, yüzde 70’i tamamlanan projeyi 2025 sonuna kadar bitirmeyi, 2026’da da hizmete açmayı hedeflediklerini aktardı.
Arıoğlu, Slovenya’nın devam eden en stratejik yatırımı olan Divaca – Koper Demiryolu Projesi’ne ilişkin bir grup gazeteciye bilgi verdi. Arıoğlu, Alp Dağları’na özgü kireçtaşı bazlı karstik kaya oluşumları içerisinde tüneller açarak ilerlenen projenin, üç aşamadan oluştuğunu belirtti.
Arıoğlu, “Projenin birinci ve ikinci aşaması altyapı, üçüncü aşaması ise üstyapı çalışmalarını kapsıyor. İhaleyi 2021 yılında toplamda 600 milyon euro’dan fazla bir sözleşme bedeliyle kazandık. Ülkenin en büyük ve en önemli projesinde Türk firması olarak yer almak hem mutluluk hem de gurur verici. Projeyle, Slovenya’yı Avrupa’nın lojistik kapısı olarak konumlandıran Koper Limanı’nın hizmet kapasitesini artırarak, hizmet güvenilirliğini en üst seviyeye çıkarılmasına destek oluyoruz” dedi.
2026’da hizmette
Arıoğlu, proje kapsamında, karstik mağaralara zarar vermemek amacıyla Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu olarak bilinen “del – patlat” yöntemiyle yapılan 37.9 kilometrelik 11 tünel ile uzunlukları 452 ve 647 metre olan iki viyadük inşaatını gerçekleştirdiklerini anlattı.
Slovenya’nın doğasına zarar vermeden çalışmaları sürdürdüklerini ifade eden Arıoğlu, yüzde 70’i tamamlanan projeyi 2025 sonuna kadar bitirmeyi, 2026’da da hizmete açmayı hedeflediklerini aktardı.
Mağaralar için hassas tedbir
Yapı Merkezi’nin Slovenya Projeleri Direktörü Bahadır Oral ise projede en büyük zorluğun tünel kazıları sırasında keşfedilen mağaralar olduğunu belirterek, projede şu ana kadar 83 noktada mağaraya rastlandığını söyledi. Oral, karşılaştıkları mağaraların, mağara bilimciler tarafından incelenmesinin ardından mağaralara zarar vermeden emniyetli şekilde takviye sisteminin oluşturulduğu ve çalışmalara mağarayla ilgili tedbirler tamamlanınca devam ettiklerini belirtti. Projede 500’ü Türk toplam 750 kişinin çalıştığını söyleyen Oral, projenin toplam büyüklüğünün 1 milyar euro olduğu bilgisini de verdi.